štvrtok, januára 22, 2009

Mikloško v online rozhovore: Ako prezident by som sa snažil slobodne pomenovať problémy krajiny

František Mikloško dnes v online rozhovore na aktualne.sk odpovedal na otázky voličov. Z odpovedí vyberáme:

Otázka: Dobrý deň, budete mať výjazdy po Slovensku? Ako budete riešiť slovensko-maďarské vzťahy? Držím Vám palce.
František Mikloško: Slovensko-maďarské vzťahy, na rozdiel od všetkých mojich protikandidátov, riešim 20 rokov. Mojou filozofiou je stále diskutovať a mať trpezlivosť. Napríklad, vznik maďarskej univerzity v Komárne si neviem predstaviť v čase, keď bolo pri moci HZDS a dnešný prezident bol predseda parlamentu. Dnes túto univerzitu prezident navštívil a pochválil jej existenciu. Čo sa zmenilo? Možno nič, len bol potrebný čas, aby niektoré veci nepôsobili až tak hrozivo. Viem ale jednu vec, ktorú považujem za neprekonateľnú, a to je politická autonómia na juhu Slovenska.

Otázka: Prečo kandidujete, keď prakticky nemáte šancu vyhrať ? Aký je váš názor na odluku cirkvi od štátu? Ak by si ľudia žiadali na základe petície,referendum o interrupciách a registrovaných partnerstvách vypísal by ste ho?
František Mikloško: Keby ste sa ma opýtali, prečo som sa za komunizmu angažoval, keď šanca na úspech nebola žiadna, odpovedal by som Vám, lebo som bol presvedčený, že takýto životný postoj musím zaujať. Život sa neskladá len z viditeľných úspechov, iste nájdete dosť príkladov aj vo Vašom živote.
Pokiaľ budú zakotvené zmluvy medzi cirkvou a štátom, ktoré jej umožnia pokojne v spoločnosti pôsobiť, nemám nič proti odluke cirkvi od štátu. K takejto situácii chýba ešte prijať zmluvu o výhrade vo svedomí, ktorá bude v najbližších rokoch najviac v spoločnosti dikutovaná.
Vypísal by som každé referendum, ktoré mi ústava prikazuje. Nebránil by som ľuďom, aby na ktorúkoľvek otázku vyjadrili svoj názor a rovnako by som bránil moje právo vyjadriť svoj názor po uskutočnení referenda.

Otázka: Pan Mikloško, keby ste boli zvolený za prezidenta SR, akú vnútornú a zahraničnú politiku by ste viedli a či by ste sa snažili byť iný, ako je súčasný nekonfliktný prezident, ktorý vraj podla V. Mečiara pre ľudí nič nespravil?...
František Mikloško: Všimnite si, že na Slovensku neexistuje dopyt a potreba po funkcii prezidenta. Po odchode Michala Kováča Slovensko nemalo skoro rok prezidenta a nikto si to takmer nevšimol. Je to asi preto, že pri malých právomociach doterajší prezidenti nedokázali naplniť obsahom túto funkciu. Na poste prezidenta by som sa snažil slobodne pomenovať problémy krajiny, aj keď samozrejme s vedomím zodpovednosti za pokoj a pokojné spolunažívanie.

Celý rozhovor si môžete prečítať TU.